FILMAJÁNLÓ

20 Sep

FILMAJÁNLÓ - 2018w37

Közzétette biropcs, 2018-09-20 20:09

Egy újabb szoftos hét, két random filmmel... miközben ismét ajánlanék egy könyvet Nassim Nicholas Taleb: The Black Swan - The Impact of the Highly Improbable (2007) címmel a pénzügyi kockázatkezelés, tudományfilozófia világából, rendkívül érdekes és olvasmányos, nem kell megijedni a címétől! :)

School of Life (2005) - Comedy, Drama, Family, Sport - Dir.: William Dear - IMDb: 6,5/10; My rating: 5/10
Új tanár érkezik a középiskolába. Matt komolyan veszi hivatását, mindent megtesz azért, hogy mielőbb beilleszkedjen a közösségbe. Amikor meghirdetik az év tanára-díjért folyó versenyt, elhatározza, hogy ő is ringbe száll érte. Törekvése nem mindenkinek nyeri el tetszését. Különösen nem a zsémbes kollégának, aki mindent megtesz annak érdekében, hogy legyőzze vetélytársát. Még tisztátalan eszközök alkalmazásától sem riad vissza. ► Vegyes érzéseim vannak... a film rémesen sablonos, viszont kiszámíthatósága ellenére mégsem olyan borzasztó... Reynolds játéka felejthető volt. A humoros, vicces részekben otthon volt, de amikor komolyabbra kellett volna venni a karaktert, ott már látszottak a hiányosságok! Olyankor azt vártam, hogy mikor kacsint a kamerába olyan deadpoolos beszólással, hogy "rossz filmet néztek srácok"! Ennek ellenére is könnyed, de csak egyszer nézhető film volt. 

No se aceptan devoluciones / Instructions Not Included (2013) - Comedy, Drama - Dir.: Eugenio Derbez - IMDb: 7,6/10; My rating: 7/10
A léhűtő Valentín (Eugenio Derbez) élete egyik pillanatról a másikra megváltozik, amikor exbarátnője, Julie (Jessica Lindsey) megjelenik Mexikóban, és a kezébe nyomja újszülött kislányát, majd szó nélkül távozik. A kétségbeesett férfi azonnal a nő után indul Miamiba, és közben megpróbálja életben tartani a rábízott újszülöttet. ► A Derült égből apu előzetese alapján tizenkettő egy tucat családi vígjátéknak tűnik, méghozzá abból a típusból, amelyben egy apaságra teljesen alkalmatlannak látszó, felelőtlen macskajancsiból mindenki őszinte meglepetésére A Világ Legjobb Apukája válik. Csakhogy ez a film nem egészen erről szól. Eugenio Derbez filmje ugyanis csak félig-meddig vígjáték, és a végére valahol egész máshol lyukad ki. A csecsemőjével magára maradó mamlasz latin nőcsábász történetét feldolgozó mozi tömény katarzis, amelyre megéri rászánni azt a két órát...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
19 Sep

FILMAJÁNLÓ - 2018w36

Közzétette biropsze, 2018-09-19 19:43

Sokminden összejött erre a hétre. Csak a dínók fértek bele...

Jurassic World: Fallen Kingdom (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: J.A. Bayona - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Az előző rész katasztrófája óta elhagyatott Nublar-szigetet vulkánkitörés fenyegeti (abba inkább ne menjünk bele, hogy miért telepítették a parkot egy működő vulkánra). Politikai és társadalmi vita indul arról, hogy a magukra hagyott dinoszauruszokat meg kell-e menteni, és ha igen, kinek. A Jurassic Parkot megálmodó John Hammond egykori társa, Benjamin Lockwood egy magánakcióval az állatok megmentését tervezi, ehhez pedig Claire-t és Owent kéri fel. ► A 2015-ös Jurassic World huszonkét évvel a Jurassic Park után gyakorlatilag újrajátszotta Steven Spielberg közkedvelt és klasszikussá érett filmjét – ez pedig egyszerre volt előny és hátrány. A Bukott birodalom rendezője, J.A. Bayona azt nyilatkozta, egy folytatás sikere azon múlik, hogy sikerül-e egyensúlyban tartania az ismerősséget és az újításokat. A sikoltozó szőke nő itt egy fekete srác; a kritikus pillanatban felbukkan a jó öreg T-Rex, lehet futni falkában a dinókkal, csakhogy a láva elől; át lehet élni a többezer éves lények megtapintásának élményét, csak éppen műtét közben... A lényeg most is ugyanaz: ember öl dínót, dínó öl embert, dínó öl dínót... nagyon merészet most sem húztak a készítők, csak egy kicsit kapunk mást mint eddig és nagyon látjuk, hogy ez egy köztes epizód, viszont a trilógia befejező részét majd csak 2021-ben kapjuk. Ejnye...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
18 Sep

FILMAJÁNLÓ - 2018w35

Közzétette biropk, 2018-09-18 20:00

A héten volt egy régi-régi elmaradásom. Pótoltam, de későn... Aztán bevállaltam néhány újabbat, vegyesen társadalmi dráma, pszichothriller és felnőttanimáció formájában.

Brazil (1985) - Drama, Sci-Fi - Dir.: Terry Gilliam - IMDb: 8/10; My rating: 7/10
A tökéletes jövőben járunk. Ebben a világban minden igazi utópisztikus hatékonysággal működik, a technológia és a bürokrácia egyeduralmában egy árnyékkormány uralkodik, melynek bevett - és a lakosság által kénytelen kelletlen elviselt - szokásává vált, hogy "alattvalóit" tökéletes megfigyelés alatt tartsa. Sam Lowryval azonban megtörténik a csoda. Egy napon arra lesz figyelmes, hogy eddig tökéletesen érdektelen élete hirtelen fordulatot vesz, néhány meglehetősen furcsa esemény miatt. Munkája során ugyanis egy teljes véletlenségből letartóztatott ember lakásába jut el, akit azonban még a hiba orvoslása előtt kivégeznek. Nem sokkal később álmában egy gyönyörű nő társaságában a szikrázóan kék égbolton repül. Azután elromlik a vízvezeték, s az azt megjavító szuperhősnek álcázott férfi szemmel láthatóan több egyszerű szerelőnél. Így nem is csoda, hogy ettől kezdve a legváratlanabb pillanatokban - általában az éjszaka közepén - bukkan fel Sam lakásában. Később találkozik az álmában felbukkanó nővel, egymásba szeretnek, ám a pokol csak akkor szabadul el, amikor kiderül, hogy a nő terrorista. ► A történetről sok mindent elárul, hogy Terry Gilliam produkciója kezdetben monty phytonosan 1984 és 1/2 névre hallgatott, később Brazillá szelídült. Ha a Brazil nem a 80-as években született volna és nem annak a kornak a sajátosságait hordozná magában, valószínűleg imádnám a filmet. Így viszont csak értékelni tudom, szeretni nem. Fontos film, nem kevés mondanivalóval bír és még az úgynevezett filmnyelve is kifejezetten rendben lenne. A rendezői - vagy európai - változat lezárása, egyszerűen zseniális.

Sweet Country (2017) - Adventure, Crime, Drama, History, Thriller, Western - Dir.: Warwick Thornton - IMDb: 6,9/10; My rating: 7/10
Samet, a középkorú őslakost és családját a lelkipásztor a megkeseredett háborús veterán szomszédhoz, Harryhez küldi kisegítőnek. A két férfi kapcsolata annyira elmérgesedik, hogy Sam önvédelemből kénytelen lelőni Harryt. Samre és feleségére vérdíjat tűznek ki, ezért a kíméletlen ausztrál vadonba menekülnek a törvény emberei elől. Ahogy a gyilkosság részleteire fény derül, a közösség tagjai úgy bizonytalanodnak el az üldözés létjogosultságáról és követelnek valódi igazságszolgáltatást a két őslakosnak. ► Senki ne dőljön be a műfaji felsorolásnak, ez az 1920-ban játszódó film egy kemény dráma, tikkasztó, keserű, kilátástalan érzést keltve a nézőben, aki végigüli ezt közel két órát. Rétegfilm, amit nem egyszerű nézni, az egyetlen gond vele, hogy az elején kapott feszültséget nem sikerül fenntartani a végéig, így látványosan fárad a film. A szélesebb közönséget viszont simán bevonzza, az olyan színészekkel, mint például Sam Neill vagy Bryan Brown. Mocskos történet a Veszett vidék, releváns társadalmi kérdésekkel, az igazságszolgáltatás megkérdőjelezésével, felemésztő tájakon, ami hiába tűnik régi sztorinak, az érzései túlságosan naprakészek.

Thoroughbreds (2017) - Comedy, Crime, Drama, Thriller - Dir.: Cory Finley - IMDb: 6,8/10; My rating: 7/10
Telivérek – főhőse két gyerekkori barátnő, akik néhány külön töltött év után újra találkoznak. Nem kitörő örömmel, inkább furcsa kíváncsisággal közelednek egymás felé, hiszen mindketten hatalmasat változtak. Lili elitdiák lett, eminens tanuló, akire bentlakásos iskola vár, kiművelte magát, elegáns és hűvös. Amanda kiölt magából minden érzelmet, önként lett számkivetett, kalkuláló, intelligens és gátlástalan. És képes bárkit befolyásolni. A két unatkozó tini célpontja hamarosan Lili kellemetlenkedő mostohaapja lesz, és amikor Amanda felveti, hogy meg kéne ölni, a másik lány nem mond nemet... ► A film szerintem forradalmi, abban a tekintetben mindenképpen, hogy - SPOILER - véres jelenetek és ijesztgetések nélkül is fokozott feszültséget tud teremteni már a történet elejétől, amit mind az fényképezés, mind a zene és a remekbe szabott alakítások együttese eredményez. Az operatőri munka thrillerhez méltó: az egyes beállítások és jelenetek a lényeget bemutatják, de a legfontosabb cselekedetek a képen kívül zajlanak! Erik Friedlander zenéjében a vészjósló hangok, a törzsi rítusokat idéző, kántálás-szerű dallamok elemi erővel hatnak és tökéletesen passzolnak mindahhoz, amit a rendező elénk tár. Szép lassan, sőt mondhatni elegánsan bontakozik ki a borzalom, Olivia Cooke (Amanda), Anya Taylor-Joy (Lily) és Anton Yelchin – a 27 éves korában elhunyt színésznek ez volt az utolsó szerepe – pedig úgy játszanak, hogy legszívesebben Oscart adnék nekik… Feszült pszichothriller, lélektani dráma.

Isle of Dogs (2018) - Animation, Adventure, Comedy, Drama, Fantasy, Sci-Fi - Dir.: Wes Anderson - IMDb: 8/10; My rating: 7/10
A kutyák szigete hőse Atari Kobajasi, a korrupt Kobajasi polgármester 12 éves nevelt fia. Mikor egy rendelet értelmében Megaszaki összes kutyáját egy széles kiterjedésű, hulladéklerakóként használt szigetre száműzik, Atari egymaga indul apró repülőjén a Szemét-szigetre, hogy felkutassa testőrkutyáját. Ott egy falka új barát segítségével belevág nagy kalandjába, ami megváltoztatja az egész város jövőjét. ► Wes Anderson közéleti áthallásokban gazdag animációs filmet készített, Megaszakiból kitiltott, Szemét-szigetre száműzött kutyákkal. Nagyon klasszikus mesei történetvezetést, egy sima kalandnarratívát kapunk, de a karakterek életre kelnek benne, szórakoztatóan, emberi és kutyaszokásokat kikarikírozó poénokkal. Egy komplex és sok réteget rejtő felnőttmese. 

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
28 Aug

FILMAJÁNLÓ - 2018w34

Közzétette biropk, 2018-08-28 14:28

Az augusztus 20-i hetet magyar filmekkel indítottuk, majd jött két sorozat-évad, amit zártunk, egy újabb Sam Rockwell lazaság és a hétvégén a negyedéves filmmaratonunk, ahol többeket között Aaron Sorkin remekelt.

The Winning Season (2009) - Comedy, Sport - Dir.: Jim Strouse - IMDb: 6,6/10; My rating: 6/10
Bill, a lecsúszott kosárlabdaedző kénytelen feladni a piát és hímsoviniszta hozzáállását a szebbik nemhez, amikor arra vállalkozik, hogy egy nem túl nagyreményű női kosárlabdacsapatot eljuttasson a bajnokság élvonalába. A Sam Rockwell főszereplésével készült vígjáték egy több értelemben is esendő férfiember átalakulásáról szól, aki megpróbálja megérteni a nőket. ► Oké, a felvezetőben minden benne van... már-már Sam Rockwell-re szabva, aki a hátán viszi a filmet főszereplőként. Rockwell-nek a humoros, szarkasztikus karakterek megformálása áll talán a legjobban, de aki látta a Moon-ban, a Jessie James-ben, vagy a Green Mile-ban, illetve tavaly a Három óriásplakátban, az persze tudja, hogy komolyabb drámákban is remekel. Ez a vígjáték nem egy világmegváltó darab, de van benne egy-két megmosolyogató húzás és Rockwell egyedisége összességében kellemes szórakozássá teszi ezt könnyed vígjátékot.  

Molly's Game (2017) - Biography, Crime, Drama - Dir.: Aaron Sorkin - IMDb: 7,5/10; My rating: 8/10
Molly Bloom (Jessica Chastain) tehetséges profi síelő, aki az olimpiai aranyra hajt, ám egy baleset következtében fel kell adnia egész addigi sportolói karrierjét. A belevaló lány új álmok után néz: Los Angelesbe költözik, ahol személyi asszisztensként kezd el dolgozni, másodállásban pedig főnöke pókerklubja vezetésébe is besegít. Egy kis lelemény és kitartás árán Molly a legnívósabb klub élére küzdi fel magát, ahol percenként dollármilliók cserélnek gazdát. A sikeres vállalkozásra az orosz maffia is felfigyel, csakúgy, mint az FBI. ► Ha van szupersztárja a forgatókönyvíróknak ma Hollywoodban, az Aaron Sorkin, aki nem tud olyan zseniális rendezővel dolgozni David Finchertől Danny Boyle-ig, hogy a végeredményen ne az ő kézjegye, stílusa látszódjon a legjobban. Ha a nevét nem is, valamelyik szellemes aforizmákkal tűzdelt – és villámgyorsan tüzelt – párbeszédét biztosan hallotta már mindenki, a nagy kedvenceim pl. a Charlie Wilson's War vagy a The Social Network filmekben. Az Elit játszma ugyancsak parádés Sorkin-film. Kisujjában van a dramaturgia, tudja, hogyan zsonglőrködjön az idősíkokkal, és mikor varrja el a nyitva hagyott kérdéseket ahhoz, hogy a legnagyobb érzelmi hatást váltsa ki az emberből. A póker világát úgy tudja bemutatni, hogy az is érdeklődve és figyelmesen követi, aki eddig csak Korda Gyuri ugrott be a bulvárlapokba kívánkozó sztorik és hatalmas tétek mellett. A zseniális alakításokkal (Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner) tűzdelt, sodró lendületű, stílusosan megrendezett és fenomenálisan megírt morális mese, ugyanakkor szórakoztató, felnőtt moziélmény, amiből manapság nincs túl sok.

Life of the Party (2018) - Comedy - Dir.: Ben Falcone - IMDb: 5,5/10; My rating: 5/10
Mit tehet az ember, ha hirtelen észreveszi, hogy már nem kamasz? Deanna (Melissa McCarthy) ugyan kicsit nehézkesen törődött bele a megváltoztathatatlanba, de azért tudja a választ: beiratkozik az egyetemre, és ott a suliba járókat (köztük a saját lányát) meghazudtoló hévvel veti bele magát mindabba, amit egy rangos tanintézmény kínál: pia, bulik, pasik és még több pia. Azután még egy kis buli... ► MacCarthy játéka most is szórakoztató és Deanna karaktere is szerethető, ennek ellenére bizonyos jelenetekben mégis erőltetettnek hathat. A film bizonyos pontnál annyira tömény, követhetetlen és lapos dialógusokkal operál, hogy az elvesz az alkotás élvezeti értékéből. A partiállat tele van nyolcvanas évek-nosztalgiával, azonosulásra hívó szituációkkal és főszereplővel, illetve remek zenékkel és pörgős partikkal. Azonban az aranyos mondanivaló – azaz, hogy szeresd önmagad – súlytalan, a feminista színezetű üzenet nem elég hangsúlyos, a poénoknak pedig jó, ha a fele betalál. Így még a Christina Aguilera-cameo sem menti meg A partiállatot a középszerűségtől.

The Big Bang Theory: Season 11 (2017-2018) - Comedy, Romance - My rating: 8/10
11 évvel ezelőtt, amikor az Agymenők berobbant – ahogy a karakterek is kimondták -, nem gondoltam volna, hogy eljön ez a nap: Sheldon megházasodott. Az a totálisan kocka, szociális érzékenységét tekintve deficites férfi, aki él halt a tudományért, beengedett egy nőt a szívébe és feleségül vette végre... ► A visszajelzések alapján sokak szemében ez is a sorozat gyengéje, hogy miközben a karakterek fura tulajdonságaiból adódó humoros pillanatok elkezdtek a háttérbe szorulni, átment egy enyhe romantikus dramedybe, ami révén sokkal több szerelmet és érzelmet kapunk, és egyre kevesebb agymenést. Megítélésem szerint azonban az S11semennyivel sem volt rosszabb, mint az előző, vagy az azelőtti. Hiszen a romantikus pillanatok közt olykor még mindig képesek a tudomány világában szárnyalni a karaktereink, és amikor elemükben vannak, akkor nincs párja a sorozatnak. (Pár hete még elég optimistán beszéltek a csatornánál egy esetleges 13. évadról, sem ők, sem a készítők nem a 12. szezont szánták utolsónak. A múlt héten viszont jött a hír, hogy Jim Parsons nem akarta folytatni a sorozatot, így a most ősszel induló 12. évaddal véget is ér a sorozat.)

Hereditary (2018) - Drama, Horror, Mystery, Thriller - Dir.: Ari Aster - IMDb: 7,5/10; My rating: 8/10
Miután Ellen, a Graham család nagymamája meghal, lánya egyre több megmagyarázhatatlan eseménnyel szembesül anyja múltjából. Minél többet fedeznek fel az elhunyt asszony életéből, annál baljósabb változások következnek be a család élő tagjainak életében. És mi lehet a vérfagyasztó örökség? ► Mit lehet mondani egy olyan filmről, amelyet már a megjelenése előtt kikiáltottak az elmúlt évek legfélelmetesebb horrorjának és Az ördögűző méltó örökösének? Ari Aster rendezői bemutatkozása, az Örökség, vitán felül az év egyik legmeghökkentőbb, legfurcsább és legkiszámíthatatlanabb filmje lett. Az Örökség egy briliáns, bensőséges, szorongással teli, nyomasztóan közelről ábrázolt családi dráma, amelyet fájdalmas őszintesége mellett paranormális cselekménye tesz rémisztővé. Az audiovizuális kombinációhoz a szereplők fenomenális színészi játéka társul, amitől egy állandóan feszült, mélyre hatoló, felejthetetlen alkotás született. Az aggodalmas igazsága azonban az, hogy a családi örökség elkerülhetetlenül, mélyen beivódik az ember létébe, és ennek feldolgozása sosem egyszerű.

The Light Between Oceans (2016) - Drama, Romance - Dir.: Derek Cianfrance - IMDb: 7,2/10; My rating: 6/10
Tom Sherbourne (Michael Fassbender) az első világháború traumája elől menekülve az Északi-tenger egy magányos világítótornyára kér szolgálatot. Ez hosszú hónapokon át tartó egyedüllétet jelent egy talpalatnyi szigeten, a világtól elzárva. Azonban nem sokáig marad magányos: hamarosan beleszeret a legközelebbi településen élő Isabelbe (Alicia Vikander), akivel össze is házasodnak, hamarosan pedig gyereket várnak. Azonban első magzatuk elvetél, a következő pedig halva születik, Isabel pedig mély depresszióba zuhan. Ekkor pedig, mintegy isteni gondviselésként, egy csónak jelenik meg a sziget partjainál, benne egy csecsemővel... ► Cianfrance kellemes, az érzelmeket hatásosan megjelenítő stílusban veszi végig Tom és Isabel kapcsolatának stációit, azonban az elegáns montázsok jelentéktelenek, nem hoznak valódi mélységeket kettejük dinamikájába. A film végig az érzelgősség és a valós emberi dráma határán egyensúlyoz, olykor azonban mégis giccsbe hajlik: a nyitó kép a felkelő, majd a zárlat a lemenő nappal, az egymásnak írott levelek szentimentalizmusa és a mondanivaló hangsúlyozása kifejezetten mesterkélt. A The Light Between Oceans túlnyomórészt egy képeskönyv, amit jó érzés végiglapozgatni, de ebben ki is merül minden jelentősége. Sem tartalmában, sem érzelmeiben nem tudja azt a szintet képviselni, ami figyelemre méltó lenne...

A mi kis falunk: Season 2 (2018) - Comedy - My rating: 5/10
A sorozat egy kis falu mulatságos hétköznapjait mutatja be olyan karakterek segítségével, akikkel csak és kizárólag itt találkozhatunk: egy ügyeskedő polgármester és kultúrharcos asszisztense, egy testépítő pap, egy szexi kocsmáros, egy féleszű rendőr, egy rezignált körzeti orvos és egy playboy foci edző. A vidéki környezet és a számtalan külső felvétel olyan keretbe helyezi a sorozatot, mely garantálja a felhőtlen szórakozást és a tökéletes kikapcsolódást. ► Az A mi kis falunk új évadát csak úgy lehet szeretni, mint a „mi kutyánk kölykét”, vagy a „magyar narancsot”. Vannak benne átlagon felüli epizódok, de a 2. évad részeinek többségén már csak az ötlettelenség, a kínlódás látszott. Egyértelműen a forgatókönyv a gyatra: bántóan sok volt az indokolatlan ordibálás, esés-kelés, rábízták magukat a részeg/beszívott poénokra, ami nem túl elegáns megoldás. Egy vígjáték nézése közben felhőtlenül kellene a térdemet csapkodni, vagy minimum örülni annak, hogy szombat este tévézhetek, nem pedig feszengeni, pedig ez történt. Az évad 8 részéből mindössze 2-3 van olyan, ami miatt még kitartottam a végéig... 

Kincsem (2017) - Adventure, Drama, History, Romance - Dir.: Gábor Herendi - IMDb: 7,5/10; My rating: 7/10
Blaskovich Ernő mindenét elvesztette a szabadságharc után. Céltalan, kicsapongó életet él, amikor egy nap megjelenik élete nagy lehetősége, Kincsem, a csodaló, akivel sikert sikerre halmoz az európai lóversenypályákon. Ezzel a sors tálcán kínálja neki az elégtételt, hogy nemes küzdelemben győzze le ősi ellenségét, von Oettingen bárót. Egyre durvuló rivalizálásukat azonban bonyolítja, hogy Ernő menthetetlenül beleszeret Klara von Oettingenbe, apja gyilkosának lányába. ► Ha már eltapsolunk hárommilliárd forintot egy filmre, tegyük stílusosan. Vegyünk egy világhírű pacit (Kincsemet soha senki sem győzte le, nemzetközi szinten máig jól hangzik a neve, ha nem is ér fel népszerűségben Puskással), a valóságot kezeljük kiindulási alapként, helyezzük a hangsúlyt a szenvedélyre és a magyarosch virtusra, szórakoztassuk a népet, nem kell mindig a dráma. Herendi Gábor nem szívbajos típus, merte lazára venni a figurát, és dögunalmas történelmi tabló helyett összehozott nekünk egy meglepően jó kis kosztümös kalandfilmet, amelyben nem az értelmet kell keresni, hanem az érzelmet, és akkor nagyon jó hangulatban fogjuk eltölteni a moziban a két órás játékidőt. És bár voltak számomra kevésbé tetsző megoldások - a szelfikkel, lájkokkal, Flour Tomival és steampunk-jelmezekkel felturbózott vonal -, ha Herendi célja az volt, hogy készítsen három milliárdból egy kedvelhető, de csak középszerű romkomot, akkor sikerrel járt...

A Viszkis (2017) - Action, Adventure, Biography, Crime, Drama - Dir.: Nimród Antal - IMDb: 7,7/10; My rating: 7/10
Vagány volt, híres lett. Ő az, akit mindenki ismer, olyasmit mert, amit senki előtte, és aki mindig egy lépéssel a rendőrség előtt járt. És aki minden bankrablása előtt megivott egy pohár viszkit. ► Antal Nimród filmje már a keretes elbeszélési formájával is meglehetősen okos nézőpontba helyezkedik: a történet keretét egy kihallgatás adja, ahol a frissen elcsípett Viszkis (Szalay Bence) és az izzadós-dohányzós-idegroncs nyomozók prototípusa (Schneider Zoltán) egy szobában ül és beszélget. A Viszkis pedig mesél. A Viszkis látszólag ügyesen elkerüli azt, hogy Ambrus Attila fejére glória kerüljön. Nem ítélkezik, és nem célja, hogy hősként tekintsen bárki is a bankrablóra. Inkább az ellentmondásos alak emberi mivoltára koncentrál, ezzel pedig azért valahol arra ösztönzi a nézőt, hogy pozitív figuraként tekintsen Ambrusra. Teszi mindezt úgy, hogy a szkeptikusok hangját, a nyomozót végtelenül negatív karakterként ábrázolja, a döntést pedig meghagyja a nézőnek. Az akciójelenetek látványosak, de olyan érzésem volt, hogy nem illeszkednek megfelelően a bemutatott történetbe, túl hollywoodi... A stáb ezen a téren egyébként becsülendő kihívások elé állította magát, melyeknek rendre meg is feleltek - a film igazából csak színészileg nem kíván bravúrt, de ez leginkább a korlátok közé szorított karakterek érdeme, nem a színészeké. A másik pedig, hogy nyilvánvalóan nem feladata egy akciófilmnek, hogy az ország kérdéseiről moralizáljon, A Viszkis annak főszereplője okán megtehette volna. Ahogy annak idején Antal Nimród a Kontrollt forgatva duplafenekű közönségfilmben gondolkodott, tehette volna itt is azt. Szóval, azért többet vártam...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
21 Aug

FILMAJÁNLÓ - 2018w33

Közzétette biropk, 2018-08-21 16:54

A múlt hétre jutott minden: felnőtt animáció, tragikomédia, dráma, western, Deadpool, pszichothriller és sci-fi akció is. Ráadásul mind jó választásnak bizonyult!

Technotise - Edit i ja / Technotise - Edit és én (2009) - Animation, Drama, Sci-Fi, Thriller - Dir.: Stevan Djordjevic, Nebojsa Andric, Aleksa Gajic - IMDb: 7,5/10; My rating: 7/10
Belgrád, 2074. Edit Stefanović pszichológia szakos hallgató, aki miután hatodszorra is megbukik az egyik egyetemi vizsgáján, elhatározza, hogy elmegy egy dílerhez, aki illegálisan szerzett katonai chipet ültet a testébe. A lány, ennek segítségével bármit képes lesz megjegyezni, amit valaha látott... A karjába ültetett chip azonban önálló életre kel. A lány szervezetén belül egy párhuzamos személyiség fejlődik, hihetetlen képességeket kölcsönözve Editnek. A rendkívül gyorsan növekvő másik azonban, pillanatok alatt átveszi az uralmat mind Edit teste, mind pedig az agya fölött. A lány kényszerű versenyre kel az idővel, hogy megvédje saját emberi mivoltát... ► A cyberpunk műfaj megszokott történetelemei természetesen mind előkerülnek, a pörgető drogoktól a VR alkalmazásokon át az implantokig meg az arctalan multikig. A dialógusok tele vannak remekül eltalált, unott-kopott-agresszív utcai szlenggel, belső viccekkel. Ez teszi igazán plasztikussá a főszereplőt és haverjait, akik napjaikat drogozással, extrém sportokkal, dugással és más szórakoztató tevékenységgel töltik. A lassanként kifejlődő központi szálat ezek az epizódok kísérik végig és adják meg a film egyediségét. A látványvilág nem tökéletes ugyan, de nem ront sokat az élvezeten... Tisztességes cyberpunk animációs film Szerbiából, amely a pénz hiányát kreativitással, az eredetiséget pedig hamisíthatatlan kelet-európai hangulattal pótolja.

The Death of Stalin (2017) - Comedy, History - Dir.: Armando Iannucci - IMDb: 7,2/10; My rating: 8/10
A diktatúrákban a rendszer kegyeltjei semmivel sincsenek nagyobb biztonságban, mint az átlagember. Tudva ezt, próbálnak minél nagyobb befolyásra szert tenni a saját kisebb-nagyobb birodalmukban, minél jobban odadörgölőzni a legfőbb vezetőhöz és minél több terhelő bizonyítékot beszerezni a konkurenciáról. A humor, a magánvélemény, a kritika, az irónia és társai egy idő után teljesen kikopnak, ez persze hatással van a közhangulatra, a gondolkodásra, a felelősségvállalásra és a döntéshozatali mechanizmusra is. A hatalom közelében egyformán megtalálhatóak a ravasz, az éles elméjű és a végtelenül buta emberek. A legfőbb vezető halála felkavarja az állóvizet... ► Francia képregényből készült filmvígjáték, vagy inkább tragikomédia, hiszen a nagyszerű színészi alakításokat felvonultató film egy olyan társadalmi politikai közegbe ad bepillantást, ami egyszerre kegyetlen realitás és túlzásbavitt bohózat. A Sztálin halála történelmi filmként is egész jól megállja tehát a helyét, a legkomolyabb történelmietlensége az, hogy Iannucci bő egy év eseményeit sűríti bele a rettegett diktátor halála utáni 48 órába. Végső soron egy olyan szatírát kapunk, amihez foghatót ritkán találunk. Nem veszik el a részletekben, és fesztelenül, a történelmi örökség súlya nélkül ökörködik a szovjet politika abszurditásáról és bűneiről. Szórakoztat, de közben súlyos bűnökről mesél. (Az oroszoknál a Sztálin halála nem is került bemutatásra.)

American Animals (2018) - Crime, Drama - Dir.: Bart Layton - IMDb: 7,2/10; My rating: 7/10
Négy fiatal srác a világ egyik legvakmerőbb műkincsrablását eszelik ki az Egyesült Államok történetében. Az életüket azonban összetévesztik egy mozifilmmel... ► A The Imposter rendezője csinált egy félig dokumentum-, félig játékfilmet (bár inkább 10-90% az arány), ami folyamatosan lebegteti a saját igazságtartalmát, de közben éppen, hogy súlyt ad a történéseknek azzal, hogy folyamatosan emlékeztet arra, hogy valós embereket látsz és nincs hepiend, csak a szomorú következmények. Látszólag nincs benne semmi nagy truváj, de mégis hatásos ez a megközelítés, ahogy Barry Keoghan és Evan Peters játéka, vagy ahogy a fényképezés, az operatőri munka is sokat ad a látottakhoz. Két órás, hosszúnak is ható film, ami inkább komoly dráma, mint krimi.

Soleil rouge / Vörös nap (1971) - Action, Western - Dir.: Terence Young - IMDb: 7/10; My rating: 7/10
A Vadnyugaton keresztül robogó vonatot, melynek utasa a japán nagykövet, rablóbanda támadja meg. Az útonállók a vonat arany-szállítmányát akarják. Az arany mellett azonban elrabolják azt az ősi japán kardot is, amit a nagykövet ajándékba vitt az amerikai elnöknek. A nagykövet testőre és a rablóvezér, akit társai elárultak, a banda után ered... ► Fülig vigyor voltam, mikor véletlenül rátaláltam gyerekkorom egyik rongyosra nézett westernjére. Bár erősen megrágta az idő vasfoga a filmet, azért már csak a nosztalgia miatt is nagyon jól szórakoztam rajta. Persze más 10-12 évesen látni ezt filmet még a 80-as években, és más most. A női nézők megkapták Alain Delont, a férfiak Ursula Andresst, Bronson adott a macsóságnak, de Mifune karaktere megadja azt a bizonyos pluszt a filmben, ami miatt nem lesz teljesen átlagos az alkotás. A történet nem túl bonyolult és kiszámítható, valójában a szamuráj-cowboy kettős miatt érdekes: a Kelet-Nyugat ellentét elsősorban humor formájában nyilvánul meg, ami mégsem felszínes, sikerült valamennyit átadni a szamuráj szellemiségből. Minden a tisztes középszer felé mutat, azonban mégis van egy olyan egyedi bája a filmnek, ami miatt mégis megmarad az emlékezetünkben. 

Deadpool 2 (2018) - Action, Adventure, Comedy, Sci-Fi - Dir.: David Leitch - IMDb: 8/10; My rating: 7/10
Az eltorzult képű, de gyakorlatilag elpusztíthatatlanná tett egykori zsoldos, Wade Wilson, avagy Deadpool újra rátalál kedvesére, aki elfogadja őt így is. Vajon meddig tarthat a boldogság, mi az ára annak, hogy a szuperhős újra akcióba lendüljön? DP-nek rá kell találnia a szívére, jelentsen ez bármit is, és azt, hogy megjelenik a színen a jövőből egy időutazó mutáns, Kábel, aki egy duci kisfiút akar megölni. És aki ismeri a képregényeket, az tudja, a mocskos szájú, gyakran mindenféle morális megfontolást a vécén leöblítő Deadpool gyengéi a gyerekek és a kisállatok, így nem hagyhatja, hogy az irdatlan erejű, fémkarral és vörös lézerszemmel is felfegyverzett gyilkológép bevégezze a küldetését – ám ehhez kell egy szupercsapat, az X-Force. ► A szókimondó, szószátyár bérgyilkos sokadmagával tér vissza egy második felvonásra, ráadásul egy egészen picit még meg is tudott újulni az előző részhez képest, bár a tempóján lett volna mit javítani. A DP2 provokatív stílusába állítólag csak a baba Hitler megölése nem fért bele, egyébként változatlanul szórakoztató és változatos módon csinál viccet a rivális filmekből és stúdiókból, Ryan Reynoldsból, a politikai korrektségből, a homoszexualitásból, az erőszakból vagy úgy általában a popkultúrából. Ami viszont új szintre emeli a humort, hogy a film legelső jelenetének árnyékában sok minden új értelmet nyer. A viccelődés például keserűbbé és még az eddiginél is cinikusabbá válik, de közben pont ez adja a legnagyobb erényét: Deadpoolról ugyanis kiderül, hogy nem csak jó humora, de óriási szíve és érzelmei is vannak. Ezzel együtt azonban még mindig az a nagy kérdés, hogy el lehet-e sütni mégegyszer (többször) egy egyszer elsüthető poént? Hát, most még talán igen, de egy újabb folytatáshoz már több kell ennél...

Marrowbone (2017) - Drama, Horror, Thriller - Dir.: Sergio G. Sánchez - IMDb: 6,6/10; My rating: 7/10
Rose és négy gyermeke leköltözik vidékre, ahol megpróbálnak új életet kezdeni. A múlt sötét titkokat rejt, így nem csoda, hogy megváltoztatják a nevüket és a família Marrowbone vezetéknévvel él tovább. Az anya egészségi állapota azonban rohamosan romlani kezd, halálos ágyán pedig a legidősebb fiú (George MacKay) ígéretet tesz neki, hogy vigyáz a testvéreire. Fél év múltán azonban váratlan látogatójuk érkezik, aki felborítja korábbi csendes életüket, ezután pedig egy ügyvéd is érdeklődni kezd a család rejtélyes múltja felől. ► Alapvetően egy családi drámáról van szó, ami aztán átfordul pszichothrillerbe. Technikailag nem érheti kritika a látottakat, szépen fényképezett, jó atmoszférájú alkotás, amiben a színészek is helytállnak, az okosan felépített forgatókönyv pedig a tört idősíkok használatával a történet tekintetében folyamatos bizonytalanságban tartja a nézőt. A közel kétórás játékidő elég elnyújtottá teszi a filmet, ellenben bőven hagy teret a karakterek kibontására. A film nem tökéletes, az alkotók sok meglepetéssel nem szolgálnak, de jól építik fel a cselekményt, így mégis hatásos.

Upgrade (2018) - Action, Horror, Sci-Fi, Thriller - Dir.: Leigh Whannell - IMDb: 7,7/10; My rating: 8/10
A nem túl távoli jövőben Grey (Logan Marshall-Green) feleségét megölik. Nem lehet tudni, pontosan kik tették, és miért, a rendőrség pedig szokás szerint nem áll a helyzet magaslatán. Üresség, magány, kétségbeesés. A férfi szomjazza a halált, majd pedig a bosszút. A sci-fis/technológiai csavar az, hogy Grey maga is lebénul a támadásban, de egy briliáns jóakarójának köszönhetően lehetőséget kap rá, hogy újra teljes életet éljen. Beleültetnek a gerincébe egy STEM nevű csipet, amely teljes egészében helyrehozza a motorikus funkcióit. De... ► A Fűrész és Insidious filmek írója újra meglebbentette tehetségét, ráadásul rendezőként még fejlődést is sikerült felmutatnia. A filmre kapott fillérekből (5 mUSD) egy átlagon felüli mozit - gyakorlatilag egy Black Mirror epizódot - hozott ki, ami túlzás nélkül 10-szer drágábbnak tűnik a vásznon, mint amennyibe valójában került. Ugyan a produkció legtöbb fordulata viszonylag kiszámítható, de a tudományos fantasztikumban és annak hétköznapjainkkal kapcsolatos relevanciájában is igyekszik meghaladni a B-kategóriára jellemző bugyutaságot. A főszerepet játszó Logan Marshall-Green - a szegény ember Tom Hardy-ja - is megfelelő választás volt a szerepre, és az operatőri munkát is dícséret illeti. Egyértelmű, hogy a forgatókönyv sem csak azért tartalmaz bizonyos elemeket, mert menő akciójeleneteket lehet azokra építeni, hanem mert egy koherens, intelligens történetmesélői szándék részét képezik. Fillérekből készült, színvonalas, de sok lehetőséget kihagyó high-tech Bosszúvágy-remake...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
14 Aug

FILMAJÁNLÓ - 2018w31-w32

Közzétette biropk, 2018-08-14 20:00

Egy másfél hetes kikapcsolódás és tengerparti láblógatás után újra vissza a heti sztenderdhez... Az elmúlt két hetet így csak az idei év nagy Marvel blockbuster-ével, a 2 milliárdos álomhatárt is átlépő 3. Avengers filmmel és egy közepesen erős Sam Rockwell drámával tudtam le.

Avengers: Infinity War (2018) - Action, Adventure, Fantasy, Sci-Fi - Dir.: Anthony Russo, Joe Russo - IMDb: 8,7/10; My rating: 8/10
A hosszú, egyre jobb minőségű epizódokkal kikövezett út ehhez a mérföldkőhöz vezetett, ahol gyakorlatilag az összes eddig felsorakoztatott szuperhős szembeszáll legádázabb ellenségével, a rettegett és könyörtelen Thanosszal, aki szeretné megszerezni mind a hat darab Végtelen követ. Ha sikerül neki, akkor teljesítheti tervét, amiért mindent feláldoz és amiért mindent megtesz, a világ pedig visszafordíthatatlanul megváltozik. ► A „hősök” és a „gonoszok” között alapvetően a történetmesélés hosszú múltja során az „önfeláldozás” és az „önzés” által tehetünk különbséget. A kérdés tehát az „én” körül forog: magunkat áldoznánk fel másokért, vagy másokat magunkért. A „gonosz” értelmezésének egyik kedvelt verziója a „félreértett megváltó”, aki egy általa magasztosnak és nemesnek vélt cél érdekében hajlandó szembeszállni az emberiség alapvető etikai és morális elképzeléseivel. Thanos a felvezető filmeknél egy megalománként tűnt fel, addig a Végtelen háború megfelelően, tartalmasan és elgondolkodtató módon bontja ki sokoldalú karakterét, miközben egyengeti a többi szereplő útját is. A film egyik kiemelkedő erénye, hogy kiváló precizitással ötvözi az előző részek szereplőit, hangulatát és stílusát, anélkül, hogy zavaró lenne. A humor, a komolyság, a szép és a bugyuta részek kiválóan állnak össze egy egésszé. Összességében pedig egy nagyon izgalmas, nagyon pörgős érzelmi hullámvasúton ülhetünk, váratlan fordulatokkal, elgondolkodtató pillanatokkal, látványos jelenetekkel és egy fantasztikus fináléval, ami az esetenként előkerülő aránybeli problémákat miniatűr hibákká kicsinyíti. Egy robosztus, izmos törtetés, amely bebizonyította, hogy a Marvel terve igazán kifizetődő, és több, mint dollármilliókat termelő agyatlan szórakozás – bár néhol túl nagy, és érezhető, hogy egy páros első fele, amitől befejezetlennek hat.

Conviction (2010) - Biography, Drama - Dir.: Tony Goldwyn - IMDb: 7,2/10; My rating: 6/10
Kenny Waterst 1983-ban gyilkosság vádjával tartóztatták, majd életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték. A férfi húga, a kétgyermekes anya és feleség egyetlen pillantig sem hitt a bátyja bűnösségében. Ettől kezdve Betty Ann annak szentelte életét, hogy bebizonyítsa Kenny ártatlanságát. Igaz történet alapján... ► A Conviction egy jó példája annak, hogy a valóság sokszor nem a filmvászonra való. A minimális szinten ugyan felemelő sztoriból nagyon kevés tanulság vonható le, a forgatókönyv pedig izgalmas jogi dráma helyett a bürokrácia bonyolult útvesztőjébe küldi be főhősünket. Aki így inkább komplikációkkal találkozik csak, mintsem valódi próbatételekkel (sokatmondó, hogy a családi drámát kell harcba küldeni azért, hogy egy kicsit megtörjön), testvére pedig értelemszerűen szinte teljesen passzív szemlélője a történéseknek. Ennek ellenére - és éppen azért, mert tudatosan nem támaszkodik giccses fordulatokra - a film mégis szerethető. Egy csendes, nem túl ambiciózus film.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
31 Jul

FILMAJÁNLÓ - 2018w28-w30

Közzétette biropk, 2018-07-31 20:00

Az elmúlt hetekben kényszerpihenőn voltam. A jól megérdemelt szabadság mellett a projektor is szervízben volt, így egy kis szakmai irodalom mellett James Robinson, Daron Acemoglu: Miért buknak el nemzetek? c. 2013-as könyvét faltam, amit szintén csak ajánalni tudok minden társadalompolitikai, közgazdasági téma iránt érdeklődőnek. A filmek terén a múlt héten próbáltam utolérni magam... Már a következő negyedéves filmmaratonra keresgéltem ajánlható filmeket, így több Sam Rockwell-es filmmel is találkozhattok majd az ajánlóban 1-2 hetes távlatban. Párommal ledaráltuk Viola Davis jogi krimijének második évadát, 5 idei filmet alapvetően akció témában és még néhány vígjátékot. Íme a heti filmajánló:

How to Get Away with Murder (2014) - Season 2 - Crime, Drama, Mystery, Thriller
How to Get Away with Murder: Anna Mae (2016) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9,2/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: There's My Baby (2016) - Dir.: Stephen Williams - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Something Bad Happened (2016) - Dir.: Zetna Fuentes - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: It's a Trap (2016) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Hi, I'm Philip (2015) - Dir.: Jennifer Getzinger - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: She Hates Us (2016) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 8,5/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: I Want You to Die (2015) - Dir.: Kevin Bray - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: What Did We Do? (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9,6/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: What Happened to You, Annalise? (2016) - Dir.: Laura Innes - IMDb: 8,3/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Two Birds, One Millstone (2015) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,6/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Meet Bonnie (2015) - Dir.: Stephen Cragg - IMDb: 9/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Skanks Get Shanked (2015) - Dir.: Stephen Williams - IMDb: 8,8/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: It's Called the Octopus (2015) - Dir.: John Terlesky - IMDb: 8,5/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: She's Dying (2015) - Dir.: Rob Hardy - IMDb: 8,7/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: It's Time to Move On (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9/10; My rating: 7/10
Annalise Keating a neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Keating "Hogyan lehet megúszni egy gyilkosságot" című szemináriumán saját eseteit elemzi a diákokkal, és az életszagú feladatok igencsak lázba hozzák a hallgatóságot. A professzorasszony a diákok munkáját azzal is motiválja, hogy felajánlja, a kurzus legkiválóbbjait beveszi saját csapatába dolgozni. A briliáns, karizmatikus védőügyvéd professzor, és ifjú csapata hamarosan rejtélyes gyilkossági ügybe keverednek. ► A múlt bemutatása, az egyes karakterek motivációi okainak felfejtése jól megoldott volt, mindenképpen pozitív ez ilyen a készítői odafigyelés, a teljességre való törekvés. Az első évadnál is jobban rápörögtek az írók a kapcsolati, magánéleti szálakra is, ami háttérbe szorította az epizódnyi eseteket. Ellenben, ha az egyik alappillér gyengélkedik, akkor bármennyire is erős lábakon áll a másik, nem lehet teljes mértékben rajongani a produktumért. 

Red Sparrow (2018) - Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Francis Lawrence - IMDb: 6,6/10; My rating: 7/10
Oroszországában járunk, ahol még mindig tart a hidegháború. A főhősnő egy Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) nevű balerina, aki a nemzet büszkesége, azonban egy sérülés miatt fel kell hagynia a balettal. Ekkor kerül képbe a „jóságos” nagybácsi Vanya Egorov (Matthias Schoenaerts) az orosz hírszerzés egyik magas beosztású tisztje, aki felajánlja Dominikának, hogy segít neki, ha cserébe megtesz neki egy kis szivességet. Hogy beteg édesanyja további ápolást kapjon a kormánytól, Dominika elfogadja az ajánlatot és bekerül egy kiképző programba... ► Jennifer Lawrence nagyrészt Budapesten forgatott filmje első hallásra ótvaros nagy kamunak tűnik a vidéki dácsában szexmunkára kiképzett csajokkal és pasikkal, pedig elméletileg nem az, hiszen a Vörös veréb alapjául szolgáló regényt (és folytatásait) egy egykori CIA-ügynök írta, aki 30 évet töltött el ebben a világban, és el lehet hinni neki, hogy látott már karón varjút. És bár Francis Lawrence rendező (Az éhezők viadala: Futótűz, Legenda vagyok) nem egy istenadta tehetség, de egy biztos kezű hollywoodi jómunkásember, így végső soron kapunk egy Suszter, szabó, baka, kém és Atomic Blonde keveréket, ami egy, a csábításra és a manipulációra mesterfokon kiképzett kémnő története. A film nyers, némi akcióval tűzdelt, átverős kémtörténet komor hangulattal, majdnem 140 percben, ami a cselekményét is komótosan szövögeti, néhány fordulatot és karakterpillanatot így is sikerül elkapkodnia... 

Pacific Rim: Uprising (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Steven S. DeKnight - IMDb: 5,7/10; My rating: 5/10
Jake Pentecost forrófejű, tehetséges, de természetesen nem kíván hősként tisztelt apja nyomdokaiba lépve Jaegereket irányítani, ehelyett inkább kaijuk csontvázával díszített házibulikon múlatja idejét. A rossz-szerencse aztán összehozza a saját mini-jaegert építő lánnyal, Amara Namanival (Cailee Spaeny), és rövid úton börtönbe is kerülnek a nem hivatalos robot használatáért. Innentől aztán tudjuk a történetet (mindenhonnan máshonnan): a legyőzőttnek vélt kaijuk visszatérnek, és még nagyobb pusztításba kezdenek... ► Ennél a filmnél nem lehet azt mondani, hogy másra számítottál. A látvány elviselhető, a robbanások hangosak, a robotok nagyok, a szörnyek még nagyobbak, a fiúk és lányok szépek és hősiesek. És azzal körülbelül ennyit mondhatunk a Tűzgyűrű: Lázadásról. Guillermo del Toro-nak ez valami perverziója lehet, és remélem ezzel a második résszel végre elmúlik...  

Blockers (2018) - Comedy - Dir.: Kay Cannon - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Amikor három szülő rájön, hogy a lányaik paktumot kötöttek, mely szerint el fogják veszteni a szüzességüket az érettségi banketten, titkos, egy éjszakás akciót terveznek a tinik tervének meghiúsítására. Leslie Mann (40 és annyi), Ike Barinholtz (Rossz szomszédság, Suicide Squad) és John Cena (Kész katasztrófa) alkotják a szűzvédelmi triót Kay Cannon, a Tökéletes hang sorozat egyik írójának rendezői debütálásában. ► Jót tesz a filmnek, hogy a főszereplő szülők egyike sem félőrült, egyszerűen a tipikus szülői gondolkodás karitkaúrái, míg a lányok sem a Miss California döntősei, hanem "átlagos", normális kinézetű, hihető, igazi tinédzser karakterek. Persze mit sem ér a megfelelő alapszitu, a szereplők és a fontos üzenet, ha vígjátékként nem működik a film, de a Szűzőrségben a marháskodás és a progresszivitás jól megférnek egymás mellett. Mivel az előzetesek fő poénja az volt, hogy John Cena hátsójába csövön keresztül adagolják a sört egy házibuliban, mindenre számítottam, csak arra nem, hogy a Szűzőrség szekunder szégyen helyett egy igazából vállalható film lett. A Szűzőrség a premissza alapján nagyon rossz irányba is elmehetett volna, de szerencsére élesen szembemegy a „az a kulcs jó, ami sok ajtót nyit, de az az ajtó nem jó, amit sok kulcs kinyit”-mentalitással, így tökéletesen illeszkedik a trágár vígjátékok Paul Feig és Amy Schumer-féle feminista trendjébe. 

Rampage (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Brad Peyton - IMDb: 6,2/10; My rating: 4/10
Davis (Dwayne Johnson) nagy tudós, és van egy jó barátja: egy intelligens gorilla, George. Csakhogy egy rosszul sikerült genetikai kísérlet következtében az addig barátságos emberszabású durván átalakul: dühöngő szörnyszülötté válik, aki elhagyja szeretett otthonát, a laboratóriumot, és hosszú útra indul Észak-Amerikán keresztül: de akármerre jár mindenütt tombolás és rombolás jelzi a nyomát. ► Nem tudott kilépni a Rampage a szokásos szörnyfilmes skatulyából. Mert bár a lények ijesztők és látványosak, a film meg sem próbál elrugaszkodni a már kliséssé vált elemektől. A film kapott +1 pontot Jeffrey Dean Morgan alakításáért, aki hatalmas élvezettel játssza a cowboy mentalitású ügynököt, és akinek a vásznon töltött minden pillanata aranyat ér, bukkanjon fel akármekkora logikátlanságok közepette is. Mert a Tombolás tényleg olyan, mintha gyerekek játszanának a homokozóban a kedvenc akciófiguráikkal és szörnyeikkel. Itt is ugyanazt kapjuk, mint a Pacific Rim esetében... látványos, de rendkívül klisés, unalmas csihi-puhi.

Mr. Right (2015) - Action, Comedy, Romance - Dir.: Paco Cabezas - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Legutóbbi szakítása után Martha teljesen padlóra került. Hol bezárkózik, hol fejét vesztve veti bele magát a bulizásba. Ebben a labilis lelkiállapotban találkozik Francisszel. A férfinak ugyan furcsa dolgai vannak, de Martha félresöpri a gyanús jeleket. Tulajdonképpen tökéletes párost alkotnak, mindketten kellőképpen hibbantak, de Francis egy kicsit jobban, mint Martha. A férfi ugyanis egy bérgyilkos, méghozzá nem is hétköznapi: nem csak azzal végez, akinek meggyilkolásával megbízták, de minden esetben magát a megbízót is elteszi láb alól... ► Akciófilmnek nem túl tempós és látványos, vígjátéknak humortalan, romantikus filmnek pedig épp annyira romantikus, amennyire egy randi közben gyilkolgatás az lehet. Landis láthatóan érzékelte, hogy ezeknek az elemeknek a vegyítéséből ki lehetne hozni valami egyedi keveréket, de mint az American Ultra esetében, itt is hamar megállt a tudomány. A közös késdobálással egy hullámhosszra kerülésből nem lesz pazar szerelmi történet, a pisztolypárbajok és verekedések szövegeléssé alakításából pedig nem születik akció-komédia, habár a Mr. Right biztosan világrekorder lehetne az akciójeleneteket megszakító dumálás hosszában. Sajnálom, imádom Sam Rockwell-t. :)

Better Living Through Chemistry (2014) - Comedy, Drama - Dir.: David Posamentier, Geoff Moore - IMDb: 6,3/10; My rating: 6/10
Doug (Sam Rockwell) egy lelkiismeretes patikus. Minden reggel a városi biciklibajnok, kontrollmániás felesége (Michelle Monaghan) mellett ébred és a nem kevésbé idegesítő apósa patikájában dolgozik. Hallgatja a szürke kisvárosiak panaszait és gyógyírt keres a bajaikra, amíg az ellenállhatatlan Elizabeth (Olivia Wilde) be nem tipeg a patikába. A gazdag kirakatfeleséggel fellángoló váratlan viszonya egy csapásra kirázza Dougot a papucsából. ► Moore és Posamentier első rendezői nekifutása nem sikerült olyan rosszul, de egy kicsivel több saját ötlet bevetésével és némi extra rizikó vállalásával sokkal jobb is lehetne. Elvégre az alapanyag adott, a színészek jók, a történet-sablon pedig könnyed és élvezhető. De valamiért a Működik a kémia mindenben biztosra megy és csak egy kicsit mer kockáztatni. Ugyan a filmben elég jelentős szerepet kap a gyógyszerekkel való visszaélés, a házasságtörés és a kamaszkori szorongás – vagyis csupa nehéz, de kifejthető, megrágható és véleményezhető téma – a szerzők a legtöbb lehetőséget teljesen kihasználatlanul hagyják.

Death Wish (2018) - Action, Crime, Drama, Thriller - Dir.: Eli Roth - IMDb: 6,4/10; My rating: 5/10
A chicagói sebészorvos, Dr. Paul Kersey (Bruce Willis) csak közvetetten ismeri az utcai erőszakot, amit a műtőjébe került számtalan áldozat szenved el. Ám mindez megváltozik, mikor feleségét (Elisabeth Shue) és lányát (Camila Morrone) brutális támadás éri külvárosi otthonukban. Megelégelve a túlterhelt rendőrség tétlenségét, a bosszúvágytól fűtött Paul maga ered az elkövetők nyomába, hogy igazságot szolgáltasson. ► A film csak látszólag próbálja úgy ábrázolni a történetet, hogy nem foglal egyértelműen állást a fegyverpárti és azt elutasító oldalak között: Willis karaktere Youtube videókból tanulja a fegyverkezelést és zárt térben tanul lőni, természetesen mindezt AC/DC-vel aláfestve, hiszen az milyen „badass”, és a gengszter leszámolás felvezetése rap zenére is hihetetlenül vagánynak van ábrázolva. Majd, mintha egy hétköznapi, eddig az erőszakot kerülő embernek semmiféle erkölcsi dilemmát nem okozna, hogy ő maga is gyilkossá vált, sőt szinte kilábalni látszik addigi depressziójából. Ráadásul Bruce Willis nem tud nem Bruce Willis lenni, és így főhősünk helyzetével is nehéz azonosulnunk. A bosszú történetekkel nincsen semmi baj, hiszen vegyük csak a John Wick vagy az Elrabolva filmeket, amelyeknek nem sikerült olyan megosztó hangulatot teremtenie, mint amilyeneket ez a film csinált. Eli Roth nyugodtan bevallhatta volna, hogy csak régi vágya volt egy olyan film elkészítése, amelyben Bruce Willis emberekre lövöldözik és fékolajat folyat mások ülőidegére, ehhez feleslegesen bújt a Bosszúvágy feldolgozás mögé. Eli Roth célzott és mellé lőtt.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
09 Jul

FILMAJÁNLÓ - 2018w27

Közzétette biroph, 2018-07-09 20:00

A héten tényleg nagyon elégedett voltam a választással: a Rick and Morty továbbra is frenetikus, Spielberg továbbra is Spielberg, Guillermo del Toro produceri hátterével készült remek spanyol thriller és 2007-es igazán kiváló román szociál-realista dráma. Íme a heti filmajánló:

Rick and Morty: Season 3 
Rick and Morty: The Rickchurian Mortydate (2017)
- Dir.: Anthony Chun, Wesley Archer - IMDb: 8,1/10; My rating: 7/10 
Rick and Morty: The ABC's of Beth (2017) - Dir.: Juan Jose Meza-Leon, Wesley Archer - IMDb: 8/10; My rating: 8/10 
Rick and Morty: Morty's Mind Blowers (2017) - Dir.: Wesley Archer, Bryan Newton - IMDb: 8,8/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: The Ricklantis Mixup (2017) - Dir.: Wesley Archer, Dominic Polcino - IMDb: 9,8/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Rest and Ricklaxation (2017) - Dir.: Anthony Chun, Wesley Archer - IMDb: 8,9/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: The Whirly Dirly Conspiracy (2017) - Dir.: Juan Jose Meza-Leon, Wesley Archer - IMDb: 8,5/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Vindicators 3: The Return of Worldender (2017) - Dir.: Wesley Archer, Bryan Newton - IMDb: 8,1/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Pickle Rick (2017) - Dir.: Anthony Chun, Wesley Archer - IMDb: 9,2/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: Rickmancing the Stone (2017) - Dir.: Wesley Archer, Dominic Polcino - IMDb: 8,1/10; My rating: 9/10
Rick and Morty: The Rickshank Rickdemption (2017)
- Dir.: Juan Jose Meza-Leon, Wesley Archer - IMDb: 9,5/10; My rating: 9/10
A sorozat egy korszellem által fojtogatott, tétó, butácska, nyámnyila és pánikra hajlamos középiskolás srác, valamint az „őrült tudós” sztereotípiát tántoríthatatlan részeg örömmel körülböfögő nagyapja kalandjai köré szerveződik. ► A kalandok továbbra is elég meredekek, értem ezalatt, hogy iszonyatos tempójában rohanunk végig az epizódokon, ami magával ránt cicimarkoló tinifilm-elemeket, kínosságukban fergeteges családi szatírákat, agyzsibbasztó szürrealizmust, és a főcímben gyönyörűen megidézett koraszülött tudományos fantasztikumot. Igazából nehéz elemezni a helyzetet, mivel a 3. évad is rendkívül tartalmas, és időm sincs végigvenni epizódonként a legjobb ötleteket, de... Egyrészt ott van Rick és a nihilizmus, amire azért nem lehet építeni egy teljes szezont, így egyre többet foglalkoztak a család többi tagjával: az egészet az évad elején kifejtett válással indították el, hogy a feldolgozásán át Beth eljusson valami más szinthez az életében. A nihilizmus tetőpontja számomra a Pickle Rick-epizód volt, ahol Rick akarata és az intellektusa érvényesült, míg a 9. rész végén bedobott szálak után Beth végre képes voltmásképp nézni a létezésre. Pár hete még bizonytalan volt, egyáltalán egy negyedik évad összejöhet-e, most meg úgy állunk, hogy nem tudjuk, mikor lesz vége. Csak jobb így, nem?!. :)

Ready Player One (2018) - Action, Adventure, Sci-Fi - Dir.: Steven Spielberg - IMDb: 7,7/10; My rating: 8/10
A valóságban nincs semmi jó. Szerencsére nem is kell törődnünk vele. 2044-ben már mindenkit beszippant a világot átfogó virtuális játék, az OASIS, amelyben mindenki a maga választotta avatárjával vehet részt: és nem szembesül semmi rosszal, ami a játékon kívül várná. Amikor az OASIS-t feltaláló és a céget alapító James Halliday meghal, a végrendeletéből kiderül, hogy elrejtett néhány titkot a rendszerben. Aki ezekre rátalál, mesés gazdagságot nyerhet. ► Ernest Cline 2011-ben írta meg geekbibliáját, ami azon túl, hogy első regénye volt, szinte azonnal kultszintekre repítette őt. Az amerikai író sosem titkolta, hogy Spielberg filmjeinek bűvöletében nőtt fel, így ki más lett volna a megfelelő ember ahhoz, hogy az általa ihletett történetet vászonra vigye, mint maga Spielberg? A történet maga nem túl bonyolult, ha valami, maximum ez adhat okot azoknak a fanyalgóknak, akik inkább társadalomkritikusabb, sci-fisebb élményre vártak. A mesejelleg miatt – és Spielberget ismerve – naivitás lenne a filmben felvillantott erősen negatív jövőkép aggasztó kérdéseinek megválaszolását várni. Nyilvánvaló, hogy közhelyekkel tarkítva a jó fog győzni, ám szerencsére a történet szerényen a háttérbe húzódva adja át a terepet az igazi szereplőknek: kiapadhatatlan popkultúracunaminak. A Ready Player One olyan, mint egy Kung Furyba oltott Black Mirror-rész, amit Steven Spielberg blockbusteresítve dúsított monumentális geekeposszá. Azaz közel tökéletes filmélmény. 

Los ojos de Julia (2010) - Horror, Mystery, Thriller - Dir.: Guillem Morales - IMDb: 6,7/10; My rating: 8/10
Julia testvére – aki vakságban szenved – rejtélyes körülmények közt lesz öngyilkos, a bizarr haláleset igencsak kérdéses háttere pedig főszereplőnket nem hagyja nyugodni, így minden áron fényt akar deríteni az igazságra. Önmagában ez is jó kiindulótörténet lenne, azonban még egy csavarral indít a film, hiszen megtudjuk, hogy Julia is ugyanazzal a problémával küzd: látása fokozatosan romlik, az orvosok pedig csupán találgatni tudnak, hogy egy sikeres műtét hiányában mikor fogja végleg elveszíteni azt. Az idegölő helyzet ellenére Julia az őt óvni akaró férje akarata ellenére is magánnyomozásba kezd, és egyre ijesztőbb részletekkel szembesül testvére halálát illetően. ► Remek színészi játék, érdekes ötletek és izgalmas végkifejlett jellemzi a Los ojos de Julia (Julia szemei) közel két órás játékidejét. Negatívumként a néhol vontatottabbnak mondható cselekményt nevezném meg, de ez korántsem olyan zavaró, hogy rontson a remek összképen. Julia szemei mindent megad a horror rajongóinak. Gyorsan a hatása alá lehet kerülni már a legelső perctől, ami kitart egészen a végéig. Igazából nincsenek jump scare-ek és más klisés ijesztgetések, kizárólag a számító és aljas jelenetek.

4 luni, 3 saptamâni si 2 zile (2007) - Drama - Dir.: Cristian Mungiu - IMDb: 7,9/10; My rating: 9/10
Otilia és Gabita szobatársak egy kollégiumban. Egy romániai kisvárosban járunk, a kommunizmus utolsó éveiben. Otilia kivesz egy szobát egy olcsó szállodában. Délután egy bizonyos Bebe úrral van találkozójuk. Gabita terhes, az abortuszt tiltja a törvény... ► Sajnos csak most akadtam bele egy több mint 10 évvel ezelőtti, akkor a világhír és szakmai elismerés tekintetében legjelentősebb román filmsikerbe. A 4 hónap, 3 hét és 2 nap egy hideg, kemény és mind narratíváját, mind formai megoldásait tekintve „egyszerűnek" mondható film Ceauşescu Romániájáról. A 432 nem egy rendszerkritikai igénnyel készült korrajz – bár a kor társadalmi körülményeitől természetesen nem függetleníthető –, hanem egy emberi dráma. S bár középpontjában valóban egy illegális művi vetélés áll, nem a művi vetélésről szól; az a tény pedig, hogy a Vatikán hivatalos lapjában abortusz-apológiaként démonizálták, nem jelent mást, mint azt, hogy az egyházi véleményformálók – ismét – jóformán semmit sem értettek belőle. Cristian Mungiu szociál-realista drámája rendkívül életszerű és elképesztően ismerős, ráadásul még feszültebb, mint a legtöbb thriller, amit mostanában láttam.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
02 Jul

FILMAJÁNLÓ - 2018w26

Közzétette biroph, 2018-07-02 20:05

A filmnézés tekintetében az idei év egyik legintenzívebb hetén vagyunk túl: a How to Get Away with Murder jogi-krimi 45 perces epizódjaiból lenyomtuk a 2 évad bő felét és egy epizód híján letudtam a Rick and Morty 3. évadát is, plusz még 5 filmet is... A sorozatokról ezentúl majd csak akkor írok, ha egy teljes évadon túl vagyunk, úgyhogy most lássuk a filmeket:

True Lies (1994) - Action, Comedy, Thriller - Dir.: James Cameron - IMDb: 7,2/10; My rating: 8/10
Harry Tasker (Schwarzenegger) hivatásos szuperkém, aki munkáját nagystílűen végzi. Bevetés közben még arra is jut ideje, hogy tangót lejtve elcsábítsa az est legszebb nőjét, hogy aztán egy jól időzített robbantással biztosítson magának kiutat. Akár James Bond is lehetne, ám vele ellentétben otthon egy család várja. Unatkozó neje (Jamie Lee Curtis) kalandot keresve egy magát éppen titkosügynöknek kiadó nőcsábász autókereskedő (Bill Paxton) hálójába kerül. Amikor ezt Harry megtudja, a teljes kémhálózatot igénybe veszi, hogy utánajárjon annak, hogy a felesége tényleg megcsalja-e. ► A True Lies annak ellenére hibátlan egységet alkot, hogy rendre látványos műfajváltásokon megy keresztül. A kezdés akármelyik James Bond-filmnek a díszére válna, nem egyet le is aláz közülük. Cameron első és mostanáig utolsó akció-vígjátéka volt ez, ami nagy kár, mivel olyan remekül hangolja össze a két zsánert, hogy azt tanítani kellene. Úgy építi fel lépésről-lépésre a feszültséget, hogy közben a legnagyobb könnyedséggel oldja jól időzített poénokkal. A technikailag maximálisan felkészült Cameron nem is az akciók kivitelezése miatt aggódott, hanem, hogy a film humora vajon működni fog-e. Az igazat megvallva egy-két olcsó poén becsusszan, amúgy a True Lies vígjátékként is nagyszerű szórakozást nyújt. Cameron egyszerre képes komolyan venni a kémek és terroristák világát miközben ki is parodizálja őket. A True Lies, ha leválasztjuk róla a külsőségeket, még akkor is egy pazar műfajkoktél, amit bármikor szívesen megnézek.

Peter Rabbit (2018) - Animation, Adventure, Comedy, Family, Fantasy - Dir.: Will Gluck - IMDb: 6,6/10; My rating: 5/10
Péter és nyúl rokonai imádnak besurranni az idős McGregor kis kertjébe, amit dolgosan szeret megművelni és nyúlmentesen tartani. Ám a nyulak úgy érzik, a kiskert az ő tulajdonjogukban áll. Ezért folyamatosan megy a küzdelem McGregor és a nyulak között, míg végül az idős kerttulajdonost egy szívinfarktus el nem viszi. A nyulak megörülnek és egy hatalmas bulit csapnak erdei barátaikkal a birtokon, de minden csoda három napig tart: új tulaj költözik a birtokra, és esze ágában sincs nyulakkal osztozni... ► Az élőszereplős-3D animációs hibrid vonal igen széles skálán mozog minőségben, de a Paddington-filmek és most ezzel a filmmel elérkeztünk oda, hogy semmi kivetnivalót nem találhatunk a technikai megvalósítás terén. Beatrix Potter Nyúl Péter című meséje egyébként nem egy mai darab; a művésznő mesekönyvének legelső kiadása még 1902-ben látott napvilágot. A nyuszik kalandjairól szóló történet azonban rendkívüli népszerűségnek örvendett még a század végén is, olyannyira, hogy rajzfilm sorozat is készült belőle. Gluck rendezésében egy 4-10 éveseknek szóló bárgyú mesét kapunk, amiben a történet maga kiszámítható és nem túl tartalmas, miközben tömve van a gyerekeknek szóló angolhumoros gegekkel, erősen túlzásba vitt slapstick humorral, sztereotíp állati tulajdonságokból adódó olcsó poénokkal. Ami egy kicsit felfelé kanyarítja a pontszámot, az Domhnall Gleeson alakítása, a zene...

L'amant double (2017) - Drama, Romance, Thriller - Dir.: François Ozon - IMDb: 6,2/10; My rating: 5/10
Chloé egy szorongó, letört nő, aki nem találja a boldogságot egészen addig, amíg nem beleszeret terapeutájába. Pár hónap múltán össze is költöznek, és problémái azonnal távolodni kezdenek tőle. Elmúlik a hasfájása és munkát is talál magának. Azonban olyasmit tud meg a férfiról, ami döntően befolyásolhatja addigi és további életüket... ► A Dupla szerető szinopszisából egy alapvetően izgalmas, de a jól bevált formulát nem igazán bolygató krimi-thriller képe sejlik fel előttünk, de sajnos mégsem azt kapjuk, amire vártunk... Az alkotás nyakig van öntve Ozon elborult fantazmagóriáival, amik az összképet meglehetősen öncélúvá teszik. Pedig a szexuális vágyak elfojtása, vagy önmagában az erotika köré is lehetne egy helytálló, kerek üzenetet építeni. Azonban Ozon agymenése a semmibe fut ki. A látványvilág is olyan steril és rideg, ami megfosztja a krimik egyik legfontosabb elemétől, az erős atmoszférától, ami beszippantja a nézőt. A film formai kivitelezése minden erénye ellenére egyszerűen kevésnek bizonyul, hiszen a cselekmény leginkább egy másodosztályú, artisztikusnak szánt tévéfilm színvonalánál ragad meg.

The Big Sick (2017) - Comedy, Drama, Romance - Dir.: Michael Showalter - IMDb: 7,6/10; My rating: 8/10
A nappal Uber-sofőrként güriző, este pedig kezdő stand-up komikusként nevettető Kumail és a terapeutának tanuló Emily (Zoe Kazan bámulatos) az aspiráns humorista egyik fellépésén jönnek össze, sokáig pedig nem is akarják elhinni, hogy járnak. Mikor azonban Emily rájön, hogy Kumail hithű muszlim szülei minden családi vacsorán bemutatnak a férfinak egy-egy feleségjelöltet és, hogy kettejük viszonya a pakisztáni pereputty olvasatában tiltott és jövőtlen, kapcsolatuk véget ér... vagy mégsem. ► A The Big Sick Kumail Nanjiani és Emily V. Gordon mesterműve. A pakisztáni komikus (Szilícium-völgy, Portlandia) és felesége közösen vetették papírra megismerkedésük nem mindennapi, igaz (jó, félig-meddig igaz) történetét. Ebben Kumail a főszereplő, aki keresztülveri magát a mindennapi rasszizmus vicces és kevésbé vicces stációin, generációs ellentéteken; borzasztóan, vagy épp emlékezetesen szerepel a színpadon; szüleivel és kulturális örökségével szemben kiáll azért, amit igazán hisz: hogy nem tudja, miben hisz, kivéve azt, hogy oda van egy amerikai lányért. Michael Showalter műve érzelmi komplexitása ellenére is meghökkentően egyszerű és könnyed film, mely példátlanul lazán, jó arányérzékkel és komolytalan eleganciával kerüli ki a műfaji sablonokat. 

A Quiet Place (2018) - Drama, Horror, Sci-Fi, Thriller - Dir.: John Krasinski - IMDb: 7,8/10; My rating: 7/10
Világunkat látszólag sebezhetetlen, ragadozó lények foglalták el, melyek a legkisebb zajra is azonnal lecsapnak prédájukra, kíméletlen, halálos erővel. Egy leleményes családnak sikerült életben maradnia teljes csendben, úgy, hogy elnyomnak minden lehetséges zajt, ami a mindennapi életükkel jár. Egyik gyermekük már odaveszett a borzalomban, így a szülők és a két megmaradt gyermek a gyásztól sújtva küszködnek a túlélésért... és megpróbálnak minden lehetséges módon felkészülni egy újabb gyermek születésére... ► John Krasinski (kedvelem) sikeresen meghódította Emily Blunt (imádom) szívét és 2010 óta egy párként élnek együtt, két gyermekkel. John, ha már nem lett A listás színész - Blunt azért belecsúszik -, írt egy kiváló kis kamarahorrort a nejének, amiben neki is van néhány remek jelenete. A Hang nélkül nem egy fordulatos és bonyolult sztorit bemutató film, igazából csak egyetlen, már agyonhasznált filmes eszközt alkalmaz, ám ezt mesterien teszi, a története pedig azt példázza, hogy többre megy egy filmes, ha nem agyalja túl a dolgokat. Nem hibátlan alkotás (néha borzalmasan tátongó cselekmény-lyukakat kell kikerülnünk tudatosan, hogy élvezhessük a sztorit, meg talán túl sokszor használ hagyományos, olcsó thriller-ijesztgetéseket – itt érződik a filmen Michael Bay gondoskodó produceri keze), viszont kitűnő ritmusérzéke, hangi dramaturgiája, színészi alakításai és ütős alapötlete miatt nincs szívem nagyon lehúzni... 

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 
27 Jun

FILMAJÁNLÓ - 2018w25

Közzétette biropsze, 2018-06-27 23:00

A múlt héten belehúztunk és bevégeztük Viola Davis jogi krimijét, desszertként jöhetett hozzá Rick and Morty újabb kalandjaiból, majd egy idei Oscar-jelölt és a gyerekekkel együtt  nézett régi swarzis vígjáték...

How to Get Away with Murder: Best Christmas Ever (2015) - Dir.: Michael Katleman - IMDb: 8,4/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: He Deserved to Die (2014) - Dir.: Eric Stoltz - IMDb: 8,3/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: He Has a Wife (2014) - Dir.: Debbie Allen - IMDb: 8,6/10; My rating: 7/10
How to Get Away with Murder: Kill Me, Kill Me, Kill Me (2014) - Dir.: Stephen Williams - IMDb: 9,4/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Hello Raskolnikov (2015) - Dir.: Michael Offer - IMDb: 8,8/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: Mama's Here Now (2015) - Dir.: Mike Listo - IMDb: 8,9/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: She's a Murderer (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 8,9/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: The Night Lila Died (2015) - Dir.: Laura Innes - IMDb: 8,9/10; My rating: 8/10
How to Get Away with Murder: It's All My Fault (2015) - Dir.: Bill D'Elia - IMDb: 9,4/10; My rating: 8/10
Annalise Keating a neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Keating „Hogyan lehet megúszni egy gyilkosságot" című szemináriumán saját eseteit elemzi a diákokkal, és az életszagú feladatok igencsak lázba hozzák a hallgatóságot. A professzorasszony a diákok munkáját azzal is motiválja, hogy felajánlja, a kurzus legkiválóbbjait beveszi saját csapatába dolgozni, és végül öt fiatalt választ ki. A "keatingi ötök" számára gyorsan kiderül, hogy a briliáns karizmatikus védőügyvéd professzor - finoman szólva - nem mindig a legtisztább módszerekkel dolgozik. ► Nem okoz csalódást a How To Get Away With Murder – legalábbis azoknak valószínűleg nem, akiknek bejött a kezdés, hiszen mindvégig azt nyújtotta, amit ígért: egy átívelő szálas jogi krimit egy nagyon erős, egyáltalán nem pozitív jellemű főszereplővel, és egy megúszásra váró gyilkossággal. Az 1. évad alapján ez volt az a jogi sorozat, amit simán ajánlanék mindenkinek, akit a hideg ráz a jogi sorozat műfaj hallatán. Már persze, ha bejön a stílusa. Egész egyszerűen azért, mert az átívelő krimiszál következetes volt és dominált, ráadásul a mellé majdnem minden epizódban behozott esetek elég tanulságosak, meglepőek vagy sokkolóak voltak – nem egyszer durva erkölcsi és etikai problémákat mutattak be. A fináléban visszahoztak a flashback-eket és percről-percre bemutatták, hogy mi is történt Lila halálának éjszakáján, s a végén fény derült a gyilkos kilétére is, lehetett meglepődni vagy “én megmondtam!”-ozni pártállás szerint. Remek szezon volt, mindössze a 4-6. rész környékén éreztem némi megtorpanást, nagyon összeszedett volt és átgondolt, végig tartotta a tempót, és a vége felé egyre érdekesebb ügyeket is kaptunk olykor eléggé sokkoló tálalásban. Viola Davis (most is) egyszerűen tökéletes a szerepében. Jöhetnek a folytatások! 

Rick and Morty: The Ricks Must Be Crazy (2015) - Dir.: Pete Michels, Dominic Polcino - IMDb: 9/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Big Trouble in Little Sanchez (2015) - Dir.: Pete Michels, Bryan Newton - IMDb: 8,3/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Interdimensional Cable 2: Tempting Fate (2015) - Dir.: Pete Michels, Juan Jose Meza-Leon - IMDb: 7,5/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: Look Who's Purging Now (2015) - Dir.: Pete Michels, Dominic Polcino - IMDb: 8,3/10; My rating: 8/10
Rick and Morty: The Wedding Squanchers (2015) - Dir.: Pete Michels, Wesley Archer - IMDb: 9,1/10; My rating: 8/10
Történetünk középpontjában a Smith család áll, akik minden szempontból átlagos életet élnek. Kivéve a nagyapát, a tudós Ricket, aki az űrhajójával és a portálpuskájával képes idegen bolygók és párhuzamos dimenziók között utazgatni. Ezekre a kalandokra gyakran magával viszi az unokáját, Mortyt, aki nem sokat örökölt a nagyapja zsenialitásából. Az intergalaktikus kiruccanásaik során furcsábbnál furcsább, nem egyszer életveszélyes helyzetekbe kerülnek. ► Sokat írtam már róla a megelőző hetekben... Nekem továbbra is nagy kedvenc ez az őrült vígjáték, a legagyamentebb show az univerzumban. :) 

I, Tonya (2017) - Biography, Comedy, Drama, Sport - Dir.: Craig Gillespie - IMDb: 7,5/10; My rating: 8/10
Tonya Harding bulvártörténete a kilencvenes évek amerikai médiaeseményeinek egyik legnagyobb port kavart sztorija volt. A tehetséges fiatal műkorcsolyázó karrierje ragyogóan ívelt felfelé, amelyben a sportoló elszántsága mellett elvitathatatlan része volt a nem éppen finomkodó nevelési és edzői módszereket alkalmazó szabad szájú anyjának. Aztán Tonya egy nap megismerkedett egy férfival, s az élete innentől meredeken más irányt vett. Például egy, legnagyobb riválisa elleni merényletig. Tonya egyszeriben a legnagyobb közellenséggé vált, pedig lehet, hogy ő is csak egy áldozat volt, neveltetése és ex-pasija áldozata. ► Bár a film nem fog maradandó emlékként élni a tavalyi év felhozatalából, de mégis kilóg az életrajzi filmek egysíkú felépítéséből, és hiteles, ahogy Tonya is mondta, mindenkinek megvan a maga igazsága, a mögöttes okokat és magyarázatokat pedig akkor sem szabad elhallgatni, ha épp nem az áldozat nézőpontjából ismerhetjük meg. Az Én, Tonya működik izgalmas sportfilmként, félig-meddig hiteles életrajzi filmként, provokatív vígjátékként, de kőkemény lélektani drámaként is.

Jingle All the Way (1996) - Comedy, Family - Dir.: Brian Levant - IMDb: 5,5/10; My rating: 4/10
Howard Lengston elfoglalt üzletember aki keveset foglalkozik a családjával. A fia karácsony elött hetekkel a lelkére kötötte, hogy vegye meg neki a Turbo Man nevű akciófigurát. Howard elfelejti megvenni a játékot és karácsony napján abban a hitben indul el a játékboltba, hogy még kap Turbo Man figurát... de téved. Az egyik játékboltba "összebarátkozik" egy férfival aki szintén Turbo Mant akar vásároni. A két férfi között vérremenő küzdelem kezdődik a játékfiguráért. ► Én is beállok a sok lehúzó kritikát adók sorába. Borzasztó alakításokkal teli, burleszkes, nevetségesen eltúlzott vásárlási küzdelem, szájbarágós apaképnek való megfelelés és cukormáz... éppenhogy szórakoztató karácsonyi filmről van szó. A Reszkessetek Betörők 1-2 és a Télapu után van valahol a sorban a Hull a Pelyhes.

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.
 

Oldalak