Inception (2010)

 

 

 

4/8

Nolan a science-fiction-höz nyúlt (és valamilyen szinten a heist-filmekhez), és állítólag egy régi álmát valósította meg ezzel a filmmel. Álom ez, a szó összes értelmében.:) A film ugyanis minőségi, bárcsak mindig ilyen impresszív műveket tennének le az rendezők és producerek az asztalra: ami sok-sok szájtátós pillanatot garantál és még az agyunkat is megdolgoztatja.

De... a szokásosnál bonyolultabb történet több magyarázatot igényel, így néhol túlságosan leragad a részleteknél. Másrészről a stílus meglehetősen hideg. Maga a rendezés számomra enyhén tartózkodónak bizonyult, és mint olyan, a szereplők is kicsit vázlatszerűnek tűnnek, nem engedi az amúgy nagyon tehetséges színészeket tálentumuk igazi kibontására, így hiába szeretem Dicapriót és Cillian Murphy-t, meg Tom Hardy-t, valahogy nem tudtak olyan mélyreható alakítást nyújtani amilyet elvárnék tőlük. Ettől függetlenül persze jók voltak és nem nagyon tudok beléjük kötni. Harmadrészt pedig - és ez lehet, hogy csak az én korlátoltságom miatt van - ha a kollektív tudattalanban vagyunk képesek (mert másképpen hogyan?) behatolni mások álomvilágába, akkor annak érzékelt környezetét, háttereit, eszközeit miért a velem hozott "építész" tervezi meg? Persze, nem is érdemes ennyire részletesen belegondolni...

Ami a többit illeti, a többi az – mint mondottam – impresszív, kurvára impresszív. A látványt tekintve a film rendesen odabasz, az effektek piszok jól sikerültek, meg nem lehet nagyon mondani hogy mi számítógép meg mi nem, egyszerűen komolyan szájtátósak. Már a nyitány igen erősre sikerült, az is baromi csavaros volt és megadta a kellő hangulatot, a finálé viszont egyenesen fenomenális. Nagyon bevadultak a végére a dolgok, Nolan elemében volt ha a látványra került sor, az idő múlását szemléltető lassított autó zuhanásától kezdve a gravitáció erejével rendesen megspékelt verekedésen át a Bond-filmekre emlékeztető havas tájon játszódó csihi-puhival bezárólag, mind tökéletesen kivitelezett akciószcénák, egyetlen hibájuk talán hogy – ahogy kicsit az egész film – kissé kimódoltnak hatnak, de hagyjuk a picsába, rohadt jók akkor is. De ami igazán javított a film átlagán, az bizony az utolsó snitt. Attól libabőröztem.

A dicséret maximálisan jár a remek színészgárdának akik közül talán csak Ellen Page játéka lógott ki – a film egyetlen negatívumaként – egy nagyon picit, de a többiek ezt is bőven ellensúlyozták. Azt pedig csak úgy leírom, hogy Hans Zimmer ismét nagyot alkotott a zenével.

Összességében tehát egy jól kimunkált akciómozi, igazi amerikai blockbuster, méghozzá az intelligens fajtából. Nolan mozija karakteres, adrenalin és feszültségdús 'mindfuck' élményt garantál, ami már-már tökéletes. Az eredmény egy logikusan kidolgozott, többszörösen összetett filmes dimenzió, kivételesen izgalmas látványvilág, fülbemászó zene és pörgő akció, így egye fene, megadom rá a 10-est.:)

"A profi tolvaj mindent el tud lopni. Minél nagyobb mester a szakmájában, annál kevésbé lehet előtte akadály. Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) a legjobbak között is az első: ő mások álmait szerzi meg. Amikor áldozata éjszaka az álomfázisba jut, ő belopózik, és a legnagyobb értékekkel távozik. E tudás tette Cobbot az ipari kémkedés legkeresettebb bűnözőjévé és örökké menekülő, magányos férfivá.
És most kap egy esélyt, hogy helyrehozza az összes régi hibáját, és visszaszerezze az elveszett életét. Ehhez nem lopnia kell, hanem profi bandája segítségével visszatérnie az eredethez, és egy gondolatot elültetni valakinek a fejében. Ez lesz a tökéletes bűntény. De a legjobb tervet is keresztülhúzhatja, ha a kiszemelt áldozat maga is profi. Aki olyan veszélyes, amilyenről Cobb még csak nem is álmodott..."