FILMAJÁNLÓ - 2018w21

31 May
Közzétette biropcs, 2018-05-31 20:00

Annyiszor megfogadtam már magamnak, hogy tartom magam a bevált szűrési elvhez és IMDb 6,8 alatt nem nézek semmit, kivéve vígjátékot/horrort, mert ott egy 6,0 feletti filmnél a röhögő/borzongó faktor melletti minimál tartalom is elég az élvezeti értékhez, így ott lehet kicsit engedni a szigorú limitből. A héten bepróbáltam még két új sorozatot, egy akciófilmet és egy misztikus-drámát is...  

Rick and Morty: Lawnmower Dog (2013) - Animation, Adventure, Comedy, Sci-Fi - Dir.: Pete Michels, John Rice - IMDb: 8,6/10; My rating: 7/10
Rick and Morty: Pilot (2013) - Animation, Adventure, Comedy, Sci-Fi - Dir.: Justin Roiland - IMDb: 8/10; My rating: 7/10
A sorozat egy korszellem által fojtogatott, butácska, nyámnyila és pánikra hajlamos középiskolás srác, valamint az „őrült tudós” sztereotípiát tántoríthatatlan részeg örömmel körülböfögő nagyapja kalandjai köré szerveződik. Ezek a kalandok pedig első blikkre elég meredeknek ígérkeznek. Üresjárat nélkül rohanunk végig az első epizódon, és magával ránt cicimarkoló tinifilm-elemeket, kínosságukban fergeteges családi szatírák forgácsait, nyakszirtzsibbasztó szürrealizmust, és a főcímben gyönyörűen megidézett koraszülött tudományos fantasztikum bájos naivitását. ► A Rick and Morty a vígjáték új szintje egy új generáció számára: űr-őrület, fekete komédia millió (ön)reflexív réteggé gyúrva. A Rick and Morty úgy viszonyul a Futuramához, ahogy a Family Guy A Simpson családhoz: az aranyos (és már eleve szatirikus) ötletet fekete komédiává torzítja. Akár szelídebb társa, a Rick and Morty is egy fantáziadús sci-fi univerzumban játszódik, és megtölti azt varázslatos, archaikus sci-fi toposzokkal (színes csápos lények, repülő csészealjak), népszerű tudományos elméletekkel (párhuzamos valóságok, időutazás), popkulturális utalásokkal (The Purge, nomeg szegény Plútó „bolygó” sorsa), és aztán rászabadïtja az egész mindenségre az őrületet. Mindebből elég jól látszik, kiknek szól a sorozat, így aki magára ismer, ne tétovázzon!

How to Get Away with Murder: Pilot (2014) - Crime, Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Michael Offer - IMDb: 8,6/10; My rating: 8/10
Annalise Keating (Viola Davis) neves ügyvéd, a philadelphiai egyetem jogi karán professzori állásban is dolgozik. Itt kalapolja össze a kvázi gyakornokait, akiket a legtalpraesettebb tanulókból választ ki. Ehhez kapcsolódik a pilot első ügye, amelyben a tanulókat mindent, még a testüket is be kell vetniük ahhoz, hogy bizonyítékokat szerezzenek. ►Shoda Rhimes, a Botrány és a Grace klinika alkotójának legújabb sorozat úgy tűnik az 2014 number one újoncának címére tört, hiszen a sorozat anno 14,34 millió nézővel nyitott odakint, de ami még ennél is durvább, hogy nem csak megtartotta az őt felvezető Botrány nézőit, de még plusz 18 százalékot hozzá is tett ahhoz, pedig közel sem kapott olyan kampányt, mint mondjuk a FOX-on a Gotham. A sorozat sokban hasonlít a Botrányra, na meg úgy általában az a tipikus ABC-s sorozat, intrikával, megcsalással stb., amiben Viola Davis erősen uralja a sorozatot. A How to Get Away With Murder nem csak nézettségileg, de minőségileg is nagyon erősen nyitott, főleg ahhoz képest, hogy egyáltalán nem én vagyok Shonda Rhimes célközönsége, mégis várom a folytatást.

Den of Thieves (2018) - Action, Crime, Drama, Mystery, Thriller - Dir.: Christian Gudegast - IMDb: 7/10; My rating: 6/10
Los Angelesben, a bankrablások fővárosában a bűnözőknél csak a Nagy Nick (Gerard Butler) által vezetett rendőrségi elit akciócsoport tagjai, a "Regulátorok" könyörtelenebbek. Mikor Nick megtudja, hogy a hírhedt mestertolvaj, Merrimen élete legvakmerőbb rablására készül, zsarolással ráveszi a banda leggyengébb láncszemét, hogy legyen a rendőrség besúgója. Elindul a versenyfutás a dörzsölt bűnözők és a még dörzsöltebb "jelvényes gengszterek" között, és senki sem válogat az eszközökben. ► Habár az akciójeleneteken ez kevésbé látszik, a karakterábrázolás, illetve a jellemfejlődés mondhatni igen kezdetleges a filmben. Gudegast és alkotótársai ugyan tesznek rá néhány kísérletet, főleg a főszereplő "rossz" zsaru tekintetében, ám a szokásos klisék - lásd munkamánia, feszkólevezetés, házassági válság - felszínes megismétlésén kívül ez nem igazán sikerül nekik. A kemény zsaru és az elszánt bűnöző rivalizálása csupán néhány futó pillanatig válik hangsúlyossá, ami kevés ahhoz, hogy igazán szikrázzon körülöttük a levegő. Noha ennek ellenére alapvetően tökös film a Gengszerzsaruk, néha picit túlzásba viszik a keménykedést, illetve túl hosszúra nyúlnak a bősz fegyverropogással és sűrű káromkodásokkal kísért lövöldözések. A sötét humor időnként ugyan feldobja valamelyest a szürke narratívát, ezek között akadnak kevésbé működő, esetlen próbálkozások is. Az eredmény nem éppen olyan, mint a romanticizált, ám szinte végig lebilincselő és rendkívül erős karakterek küzdelméről szóló Szemtől szemben, de egyszeri mozizásnak azért megteszi. 

Thelma (2017) - Drama, Fantasy, Mystery, Romance, Thriller - Dir.: Joachim Trier - IMDb: 7,1/10; My rating: 8/10
Thelma egy keresztény családból származó lány, aki a vidéki otthonból kirepülve épp hogy megkezdi tanulmányait egy fővárosi egyetemen. Biológiát tanul, egyedül él egy albérletben, nehezen barátkozik – egy nap azonban váratlanul rohama lesz a könyvtárban, és ennek hatására megismerkedik egy lánnyal, Anjával. Jó barátok lesznek, és a burokban nevelkedett Thelma előtt kinyílik egy új világ, tele mindennel, ami keresztény értékekkel ellentétes: alkohollal, bulikkal, testiséggel. Ám a tiltott gyümölcs megkísértése újabb rohamokhoz vezet, és ezekbe mintha az egész világ beleremegne: madarak repülnek az ablakoknak, égők pislákolnak, és vészjóslóan siklik keresztül a pázsiton a bűnbe csaló kígyó… ►a film erőssége eme kétértelműségben, a transzcendentális olvasat folyamatos lebegtetésében rejlik. A szekurális és a szakrális értelmezés ráadásul nem válik el, nem kínál kétféle véget, mint egy ambivalens horrorfilmben, ahol a monstrumról nem eldönthető, hogy a természet törvényei szerint működik vagy afelett áll. Helyette egymást erősítik, hiszen a paradicsomból való kibocsájtás, aminek tulajdonképpeni feldolgozása a film, a legtökéletesebb felnőttéválás-allegória – az ártatlanság elvesztéséről, a szexuális ébredésről, a külvilág veszélyeitől mentes családi fészek elhagyásáról, és az önállósodásról. Külön forgatókönyvírói bravúr, hogy milyen finoman van ábrázolva ennek a merev, vallásos családi közegnek az elnyomó természete: az a csendes lelki terror, amelyet az apa alkalmaz lányán, sokáig összetéveszthető a szülői szeretettel. A Thelma egy hipnotikus, megbabonázó filmélmény: sötét, bizarr, zavarba ejtő, de rendkívül hiteles portréja az ártatlanság elvesztésének.

Dirty Grandpa (2016) - Comedy - Dir.: Dan Mazer - IMDb: 5,9/10; My rating: 4/10
Jason Kellyt (Zac Efron) egy hét választja el, hogy feleségül vegye főnöke irányításmániás lányát, és így végre társtulajdonossá váljon apósa ügyvédi irodájába, amivel megkezdődhet kiszámítható, tökéletesnek tűnő élete. Azonban ez a szépen megtervezett jövő egy csapásra veszélybe kerül, mikor Jason szabadszájú nagyapja, Dick (Robert De Niro) csőbe húzza a mit sem sejtő ifjú titánt. Dick a felesége halálát követő napon arra kéri unokáját utazzon el vele Daytonába, ahová a feleségével jártak el minden évben, és ahol éppen a Tavaszi Szünet nevű, vad partijairól híres fesztivál zajlik. ►A Last Vegas és a Szilveszter éjjel óta nem újdonság, hogy Robert De Niro némi pénzért kapható egy kis haknira, de azt nem gondoltam volna róla, hogy képes lemenni kutyába is. Az persze várható volt, hogy ha az Ali G, a Borat és a Brüno forgatókönyvírója, Dan Mazer ül a rendezői székben, egy gross out humorban tobzódó, politikailag még csak véletlenül sem korrekt komédia lesz a végeredmény. A szokásos buddy movie alaphelyzettel operáló film valószínűleg szándékosan építkezik közhelyes és kiszámítható fordulatokból, hiszen így a játékidő jórészében keményen durrogtathatja a lehető legbizarrabb obszcén humort. A forgatókönyvíró, John Phillips még arra is lusta volt, hogy az Efron által megformált szereplőhöz kapcsolódó, sejthető végkimenetelű szerelmi háromszöget normálisan megmotiválja, nem beszélve az egyébként is egydimenziós karakterábrázolásról. De Niro karrierje legmélyebb pontjára süllyedjt...

***

Az elmúlt hét fontosabb filmbemutatói együtt: filmselect youtube-channel.
A fenti pontszámok értelmezéséhez a saját skálám: értékelés.
Az eddigi összes IMDb értékelésem: my ratings.
Amit pedig a pontozáshoz időként használni szoktam: scoring.